dissabte, 4 de març del 2023

EMOCIONA'T!

Tot i que l’educació té com a objectiu afavorir el desenvolupament integral de les persones, en els diferents models d’educació tradicionals s’han prioritzat continguts cognitius per davant d’aspectes afectius i emocionals, tot i que ambdós elements són essencials per a un adequat desenvolupament personal. 1, 2, 3, EMOCIÓ! PROGRAMA D’EDUCACIÓ EMOCIONAL PER A SEGON CICLE D’EDUCACIÓ INFANTIL

Cada curs escolar hem conegut algunes emocions que ens ajuden a anar adquirint consciència emocional: identificam com ens sentim i li posam nom a les nostres emocions. Ja coneixem bastantes emocions, però volem conèixer-ne més i demanam contes a casa que ens parlin d'emocions. Els anam llegint i feim converses sobre quines situacions ens provoquen aquestes emocions. Dedicam especial atenció a una emoció: la frustració. Ho representam a través del dibuix.





Na Marga ens du també el llibre "Emocionari", amb unes imatges molt polides de cada emoció. Jugam a llegir uns cartells amb el nom de les emocions i a identificar a quina imatge del llibre correspon cadascuna. 





Així anam coneguent diferents emocions i ampliant el nostre vocabulari d'emocions. 
Cream els pots de les emocions: cada pot és una emoció. I elaboram amb fang unes monedes personalitzades que ens serviran per posar dins un pot, segons com ens sentim en cada moment.






Durant unes setmanes també ve a l'aula na Paula, a fer-nos un taller d'educació emocional de l'Ajuntament.
Amb ella feim diferents dinàmiques per identificar emocions (jocs de mímica, per exemple), per crear una autoimatge positiva i relacionar-nos amb respecte (ens deim coses polides, parlam sobre el que ens agrada i el que no ens agrada...), aprenem algunes eines per a la regulació emocional, a resoldre els conflictes de forma positiva, diferenciam entre emocions agradables i emocions desagradables... Són totes activitats molt relacionades amb el que ja feim a l'escola i que ens ajuden a assentar-ho.




L'últim dia que ve na Paula ens demana que facem l'avaluació del seu taller i ho feim a través d'imatges, col.locant-nos en una o l'altra segons el que ens pregunta. I per acabar, li feim una gran abraçada perquè estam tristos que ja no torni més!!




Però a classe continuam treballant les emocions i la regulació emocional. Feim algunes dinàmiques, com la del "Món de colors" per treballar l'empatia. Conversam sobre com s'ha sentit aquella persona i com ho podem fer per ajudar-la.




Feim també teatre: en una ocasió dramatitzam diferents emocions amb l'expressió facial i corporal. I en una altra ocasió dramatitzam en parelles una situació i deduim quina emoció sent i què podríem fer si estassim en el seu lloc.





Per exemple: estam construint una torre i algú ens la tomba... Què podem fer?... Ajudam a construir-la de nou.

Per tal de treballar la regulació de les emocions i estratègies que ens facin sentir millor si un dia sentim emocions desagradables, feim la nostra llista de cançons alegres preferides i les ballam, ja que una música alegre ens fa sentir més alegres.



Aprenem també altres estratègies pel benestar emocional: relaxar-nos és una, per això cada dia feim relaxació a classe després del pati. Un dia feim ioga o mindfunless, un altre pintam mandales, els altres ens feim massatges de diferents maneres.



Feim la nostra "recepta de l'alegria" en petit grup, hi posam els "ingredients" que millor ens fan sentir: una abraçada, una besada, unes paraules polides, un massatge, una música... I deixam una olla amb les imatges de tots els ingredients dins la nostra "capsa de la calma", on podem anar quan necessitam relaxar-nos.




Com a part de l'avaluació classificam les imatges de les emocions que hem treballat entre emocions agradables i emocions desagradables. Però és sobretot en el nostre dia a dia quan podem "avaluar" si estam començant a "reconèixer, manifestar i regular progressivament les nostres emocions expressant necessitats i sentiments per aconseguir benestar emocional i seguretat afectiva", com diu el nostre Currículm.










Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada