divendres, 4 de juny del 2021

EL PATI, UN ESPAI EDUCATIU

 "Cambiar un patio es, sin duda, una manera de cambiar las relaciones que se tejen en él. El verdadero reto se encuentra en crear un ambiente que invite a imaginar o pensar, que sugiera más que dictamine."

Anna Torralbo

"Cal pensar, organitzar, articular i equipar l'espai exterior com es fa amb l'espai interior."

Penny Ristcher

Aquest curs, el pati d'infantil està dividit en 3 zones per tal de mantenir els grups de convivència estables, i cada grup anam rotant cada dia per un pati diferent, cadascun dels quals ofereix unes possibilitats de joc motriu, simbòlic, d'experimentació i de construccions, potenciant la creativitat dels infants i el joc amb materials naturals i no estructurats, a més d'altres materials didàctics pensats per desenvolupar les capacitats i la imaginació dels infants.

Jugant a l'espai exterior, sobretot quan juguen a la natura, els infants troben colors, art, biologia, geometria, mesures, moviment, llenguatge... i tots els beneficis de l'aire lliure. Els infants, fora, se senten lliures, omplen l'espai amb el seu cos, amb els seus jocs, s'amaguen, escalen, creen, s'embruten...

JOC AMB ELEMENTS NATURALS

El pati es va transformant amb el pas de les estacions i oferint diferents possibilitats d'experimentació i joc.

Joc amb fulles seques a la Tardor




Joc amb aigua i fang a l'Hivern








Els troncs ofereixen possibilitats de fer grans construccions i després fer-hi joc simbòlic o joc motriu. Fan cases pels dinosaures, circuits amb els troncs... Col.aboren per fer la construcció i busquen estratègies per transportar elements molt pesats.






Joc amb arena i amb grava. Ens agrada sobretot fer menjars, però també omplir, buidar, fer transvassaments... La textura canvia quan és arena mullada o arena seca.






Experimentam amb la llum i el color amb les construccions



Experimentam amb l'aigua: dibuixam al terre amb aigua i graneres, però és un dibuix efímer, que només dura uns segons... després desapareix!! També tenim altres propostes de jocs amb aigua: fregar els plats, banyar els bebès, un minimón amb animals de la mar, experimentació amb aigua...

EXPERIMENTACIÓ





Les propostes que trobam a l'espai exterior també ens permeten experimentar amb aigua i utensilis pensats per fer transvassaments, omplir, buidar, experimentar amb les coses que suren i les que no suren... I jugam també a banyar els bebès: els posam sabó, colònia... 


JOC SIMBÒLIC

 









 

Qualsevol material ens serveix per fer joc simbòlic: olles per fer menjar o per vendre gelats, poals que es transformen en capells, caixes que són cotxes o trens, una pica i 2 blocs per fer unes peses,... Ens agrada molt jugar a policies, a fer menjar, a llops,... I tenim també vehicles, un minimón amb animals de terra i un minimón amb animals d'aigua.

El joc simbòlic està present en pràcticament tots els nostres jocs, quan feim joc motriu, construccions... també imaginam que hi ha lava i no la podem trepitjar, que estam en un autobús... 

MATERIALS NO ESTRUCTURATS






























Els materials no estructurats fomenten la nostra creativitat, el consum responsable (reutilitzar els materials en lloc de llençar-los) i ens permeten jocs molt diferents: podem fer grans construccions amb caixes, fer joc simbòlic.... Sovint feim primer una construcció entre tots (una casa) i després hi feim dins joc simbòlic. Arribam a acords, col.laboram i treballam en equip.
 

JOC MOTRIU













Ens agrada molt jugar amb les bicis i els patinets, fer carreres, enfilar-nos al parc... I a vegades necessitam nous reptes: construim circuits motrius amb bancs, saltam des de la taula formada amb palés, ens enfilam a les parets, jugam amb l'equilibri i el desequilibri... I les mestres ens treuen nous materials per donar resposta a la necessitat de moviment, com el con.


PROPOSTES DE VIDA PRÀCTICA










Granar (escombrar), escurar (fregar els plats), fer vidres nets, fer de jardiners... són tasques de la vida diària que també podem fer al nostre pati. Són propostes que Maria Montessori anomenava "vida pràctica", on es treballa la cura i la neteja del que està al nostre voltant, la independència i l'autonomia. Com deia Montessori, "ajuda'l a fer-ho per si mateix".


JOCS TRANQUILS: MIRAR LLIBRES, DIBUIXAR, OBSERVAR...














A vegades tenim també la necessitat d'estar en un lloc tranquil, tot sols o en petit grup. Ens agrada amagar-nos en petit grup a la caseta, pintar amb guixos al terre, mirar llibres tranquils, fer una construcció, observar els nostres companys de primària a l'altre pati o el que passa fora de l'escola... I a vegades trobam alguna sorpresa al pati, com una sargantana o un dragó, que podem observar amb el nostre pot lupa.

ELS INFANTS TRANSFORMAM EL NOSTRE PATI

Observant i preguntant als infants, podem conèixer les seves necessitats i seguir les seves propostes. A la classe dels contes vàrem fer una petita enquesta sobre el seu pati preferit (els va costar decidir-se, perquè els agradaven els 3) i els vàrem demanar propostes per millorar el pati. Després de la conversa varen fer un dibuix representatiu del que els agradaria tenir al pati.

    



Varen sortir sobretot 2 propostes: una caseta de l'arbre i un llit elàstic per saltar.
Per això vàrem incorporar un llit elàstic al pati... i vàrem demanar pressupostos per la caseta de l'arbre, però per temps i pressupost es farà el pròxim curs, com ja s'ha comunicat als infants.



Usam un rellotge d'arena d'un minut per controlar el temps, ja que tots volem saltar i hem de fer torns.

També observant els infants detectam les necessitats que potser no han verbalitzat, però que manifesten... 


Per això, veient la necessitat d'enfilar-se, incorporam un rocòdrom a la nostra caseta. És un repte i tot un èxit!!!






També volem un pati verd, on la natura estigui present, ajudant a crear espais en harmonia i calma, saludables... Coincidint amb l'arribada de la Primavera, els infants d'infantil hem sembrat al pati. Ens va ajudar Sergio, que és jardiner.

«La jardineria és una forma artística que s'arriba a estimar especialment si et trobes amb ella des que ets petit» Escola Waldorf de Cape Cod (EEUU)





D'aquesta manera, els infants feim nostre el pati, ajudam a tenir-ne cura i el gaudim. Aprenem molt mentre jugam a l'espai exterior.









 




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada