diumenge, 25 d’abril del 2021

ENS INICIAM EN LA LECTURA I L'ESCRIPTURA A PARTIR DELS NOSTRES NOMS

  (...)Sota la concepció constructivista de l'aprenentatge, només podrem desenvolupar de manera significativa els processos que intervenen tant en el llegir com en l'escriure si posem els nens i nenes que han d'aprendre en situacions d'ús real d'aquesta lectura i escriptura. Cada situació real permetrà una aproximació amb sentit a l'objectiu d'aprenentatge.

                                        "Llegir i escriure per viure". Montserrat Fons Esteve.

És des d'aquesta perspectiva que els infants s'inicien en la lectura i l'escriptura a l'escola, a través de situacions reals com són la lectura de contes i poemes, la lectura d'instruccions per fer per exemple un experiment, l'escriptura de la carta als Reis Mags o d'una nota per les famílies, la llista del que volem posar a l'espai de metges... Però és el seu propi nom i també el nom dels companys una font de motrivació intrínseca i que per tant permet també aproximar-nos al llenguatge escrit d'una manera funcional i significativa.

Des que l'infant entra a l'escola troba el seu nom a moltes bandes: al seu calaix, al casiller de les feinetes, als càrrecs, al plafó de passar llista, a les seves feinetes... i s'hi va familiaritzant. Reconèixer el seu nom escrit li permet resoldre situacions funcionals com trobar el seu calaix, el seu full...

Durant el curs, anam fent diferents activitats que ajuden als infants a reconèixer i començar a escriure el seu nom i a començar a identificar el dels companys.

LA PRIMERA LLETRA DEL NOSTRE NOM

En novembre, cadascú amb la targeta del seu nom a la mà, ens fixam en la primera lletra de cada infant i classificam els nostres noms segons la lletra per la que comencen.






Després pintam la primera lletra del nostre nom de color vermell.


EL NOSTRE NOM I EL DELS COMPANYS: CALENDARI D'ADVENT I PROJECTE D'IDENTITATS
Usam les nostres targetes quan volem escriure el nostre nom en la feina que hem fet i a poc a poc ens anam familiaritzant amb les lletres del nostre nom. Però també començam a conèixer els noms dels companys. 
En desembre cada dia obrim un sobre del calendari d'Advent i treiem un nom per sorteig per saber a qui li tocarà obrir-lo. Na Marga l'escriu a la pissarra i entre tots investigam qui és. Ens ajuda tenir la nostra targeta a la mà, fixar-nos en la primera lletra i comparar el que ha escrit na Marga a la pissarra amb les lletres del nostre nom. 


Quan començam el projecte d'identitats en gener feim servir el mateix sistema: una setmana abans na Marga escriu un nom a la pissarra, el nom de l'infant que s'emportarà la carpeta de la Història del meu nom per preparar a casa i dur-la el següent dilluns. A mida que escriu el nom a la pissarra, en cada lletra els infants comenten entusiasmats: Aquesta la tenc jo!! Però no és la primera!! Aquesta és la de la meua mamà!! Aquesta és la del meu germà!!... A vegades hem de consultar la nostra targeta per comprovar si tenim aquesta lletra o si és la primera. 
A més, dibuixam al nostre company/a quan ens explica la història del seu nom i, qui vol, també escriu el seu nom copiant del model. Ho feim molt bé!!

FEIM LES LLETRES AMB EL NOSTRE COS
Durant el curs feim diferents jocs amb els noms, com per exemple treure un nom d'una bossa, tapant la foto, i dir de qui és. En febrer feim aquest joc i repartim així les targetes dels noms a cada infant. Les tornam a classificar per la lletra que comencen i acordam fer un mural amb la primera lletra del nostre nom. Per fer el mural formam cada lletra amb el cos dels infants que la tenen, fixant-nos amb la forma, feim una foto i després usam aquestes fotos pel nostre mural.









NOMS LLARGS I NOMS CURTS
Amb Jéssica, mestra AL, treballam les síl.labes de les paraules picant de mans per cada cop de veu o síl.laba. Ho feim amb els nostres noms i ho incorporam als rituals de cada dia: per anar a casa picam amb les mans el nostre nom i anam a posar la nostra targeta, que està a l'escola, a casa nostra.
Ens fixam que hi ha noms llargs, com el d'Alexandru, i noms curts: alguns tenen 2 síl.labes, altres 3 síl.labes i un 4 síl.labes. Ho representam també amb passes i feim una passa per cada cop de veu, alguns arriben més prop i altres més lluny.



PROPOSTES ALS ESPAIS
  • Practicam el traç de les nostres lletres




  • Ordenam les llestres del nostre nom i escrivim també el nom dels companys
Amb les lletres magnètiques formam el nostre nom. Primer ho intentam tot sols i després ho comparam amb el model. Si hi ha alguna errada la corregim. Així aprenem.

Després escrivim també amb les lletres magnètiques el nom d'algun amic o amiga amb el model al davant.





  • Relacionam cada foto amb el seu nom
Na Marga ens ha preparat les targetes dels noms sense la foto i hem d'identificar de qui és per posar-la a la seva foto. Ja identificam molts de noms dels companys/es, però quan tenim dubtes anam a comparar amb el model per trobar de qui és el nom.





A poc a poc ens anam familiaritzant així amb moltes lletres, començam a identificar globalment paraules escrites i ens iniciam en l'escriptura espontànea (escrivim a la nostra manera). La classe dels contes comença a tenir molt d'interès en la lectura i l'escriptura!!















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada