divendres, 2 de desembre del 2022

QUI SOM JO?

Quan avaluam per aprendre (l'objectiu de l'avaluació és recollir informació per millorar) és molt important que l'infant en sigui protagonista, ja que és ell/a qui ha de conèixer on es troba en el seu procés d'aprenentatge i què ha de fer per millorar. Per aquesta raó, dedicam temps a l'autoconeixement (conèixer-se a un mateix), per arribar a establir uns objectius de millora al pla personal de cada infant. D'aquesta manera, l'avaluació és personalitzada i permet que l'infant s'autorreguli i sigui més autònom en el procés d'aprenentatge. Si l'infant s'estableix uns objectius de millora propis s'esforçarà per aconseguir-los (és la "mentalitat de creixement" i d'autosuperació).

A partir del conte "Este robot soy yo", que anam llegint en diferents sessions (anam posant un punt de llibre per saber per quina pàgina anam), ens sorgeixen moltes activitats: Ens coneixem físicament, la nostra personalitat i com ens veuen els altres.

  • Escrivim el nostre nom i llinatges, la nostra edat, sexe, color d'ulls, pes i alçada (ens hem de medir i pesar, ens familiaritzam amb els cm i els kg i treballam el traç dels números), dibuixam a la nostra família i escrivim els seus noms...








  • Parlam i dibuixam sobre el que ens agrada i el que no ens agrada, el que sabem fer i el que no sabem fer... I parlam també molt sobre les emocions: quines coses ens fan sentir alegres, tristos, enfadats, amb por, fàstic, frustració...
  • I per conèixer les nostres fortaleces o "superpoders" i com ens veuen els altres, feim alguna dinàmica, com la de descriure una persona i endevinar qui és, passejar per l'aula i al senyal dir-li una qualitat positiva a un company/a... I en un cor la nostra família, els nostres companys i la nostra mestra ens escriuen una qualitat o fortalesa nostra. D'aquesta manera ens anam formant una autoimatge positiva i ajustada de naltros mateixos.



  •  També a nivell de grup parlam de les nostres fortaleses i de les coses a millorar. Feim el llistat i acordam esforçar-nos per millorar.


  • Per tal de fer-nos conscients que estam aprenent, na Marga ens prepara una presentació amb els dibuixos i l'escriptura del nostre nom de quan teníem 3 anys i de quan teníem 4 anys. Ens agrada molt veure els nostres progressos i ens fa molta gràcia veure com escrivíem i dibuixàvem abans.


Parlam de les coses que hem après des que érem petits i feim el llistat. I conversam sobre quines emocions sentim quan aprenem coses noves, ens adonam que són totes emocions agradables! L'aprenentatge és agradable! Recordant el mural de la nostra escola pintat amb col.laboració d'Aida Miró, alguns infants varen dir: "L'aprenentatge és un tresor per tota la vida".

En una altra sessió, recordam les coses que hem après i ens proposam nous reptes: Què volem aprendre? Què podem fer per aconseguir-ho? Per què és important aprendre-ho? Ens automotivam per avaçar cap als nostres reptes malgrat les dificultats i acordam accions per assolir-los. També reflexionam sobre reptes més a curt termini i reptes que són més a llarg termini (alguns es poden assolir més ràpid que altres).


  • Per tal de potenciar la mentalitat de creixement i de superació, ens proposam el repte de fer el millor dibuix que hem fet mai de naltros mateixos. Primer compartim què ha de tenir el dibuix, com ha de ser perquè sigui el més complet possible. Després cadascú fa el dibuix el millor que sap. A continuació els companys/es fan propostes de millora al seu dibuix i cada infant el millora (li afegeix algun element...). Ens queden uns dibuixos preciosos!!! Reflexionam sobre com l'esforç i la dedicació ha fet que ens surtin tan bé.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada